Salutare, pasionați auto! Astăzi vom discuta despre o inovație majoră în domeniul condusului autonom, venită direct din garajele BMW. Dacă ești fan al tehnologiei și automobilismului, pregătește-te să fii uimit de ce urmează. BMW a câștigat recent aprobarea pentru a combina sistemele de condus „hands off” de Nivel 2 și Nivel 3 în Seria 7. Hai să vedem despre ce este vorba!
Nivelul 2 vs. Nivelul 3: Care-i Diferența?
Înainte să intrăm în detalii, trebuie să înțelegem ce înseamnă aceste niveluri de condus autonom. Sistemele de condus autonom sunt clasificate pe o scară de la Nivelul 0 (fără automatizare) până la Nivelul 5 (automatizare completă).
- Nivelul 2: Acesta necesită atenția constantă a șoferului, deși permite luarea mâinilor de pe volan pentru perioade scurte. BMW-ul Seria 7 folosește asistentul de autostradă de Nivel 2, care poate opera până la viteze de 130 km/h, cu funcții de control al direcției și al benzii.
- Nivelul 3: Acest nivel permite șoferului să-și ia atenția de la drum, dar trebuie să fie gata să preia controlul la cerere. În Germania, BMW a primit aprobarea pentru a folosi acest sistem la viteze sub 60 km/h, fiind singura țară europeană care permite acest lucru momentan.
BMW: Primul cu Sistem Combinat Nivel 2 și 3
BMW a ridicat ștacheta în cursa pentru dezvoltarea sistemelor avansate de asistență la condus (ADAS) prin certificarea unui sistem combinat de Nivel 2 și Nivel 3 pe Seria 7. De ce este asta important? Pentru că permite utilizarea funcțiilor „hands off” la diferite niveluri de autonomie, fără a confunda utilizatorii.
Pentru a obține această certificare, BMW a trebuit să creeze o interfață specifică UX/UI care să diferențieze clar cele două funcții. Asta înseamnă că utilizatorii vor ști exact când folosesc funcția de Nivel 2 și când trec la Nivel 3, evitând astfel orice confuzie.
Costuri și Disponibilitate
Acest sistem combinat de Nivel 2 și Nivel 3 este disponibil ca opțiune pe modelele noi pentru aproximativ 6000 de euro. Pentru cei care dețin deja un model Seria 7 cu Nivel 3 instalat, BMW oferă un update gratuit over-the-air începând cu luna august.
Cum Funcționează?
Hai să discutăm puțin despre tehnologia din spatele acestor sisteme. Asistentul de autostradă de Nivel 2 folosește funcții automate de direcție și control al benzii, permițând șoferului să-și ia mâinile de pe volan, chiar și în timpul manevrelor de depășire. Poate „sugera” schimbări de bandă în funcție de viteză și traficul din jur, pe care șoferul le poate confirma printr-o simplă privire în oglinda retrovizoare.
În ceea ce privește Nivelul 3, acesta permite șoferului să-și ia atenția de la drum la viteze sub 60 km/h, însă trebuie să fie gata să preia controlul la cerere. Ceea ce este revoluționar la acest sistem este transferul responsabilității în cazul unui accident de la șofer la producătorul auto și furnizorii săi.
Competitorii BMW
BMW nu este singurul jucător în acest domeniu. Mercedes-Benz a fost primul care a obținut aprobarea pentru un sistem de Nivel 3 în Germania și plănuiește să lanseze un update pentru Drive Pilot până la sfârșitul anului, permițând viteze de până la 90 km/h.
Alți producători, precum Stellantis și Ford, își propun să introducă sisteme de Nivel 3 în următorii ani, în timp ce Volkswagen intensifică colaborarea cu Mobileye pentru a oferi această tehnologie. Pe de altă parte, unii producători, precum Renault și Hyundai, au decis să amâne sau să sară complet peste Nivelul 3, din cauza complexității și costurilor.
Provocări și Perspective
Implementarea și certificarea sistemelor de Nivel 3 nu sunt deloc simple. În afară de complexitatea tehnologică, există și numeroase provocări legislative. De exemplu, în SUA, doar California și Nevada permit în prezent Nivelul 3. În Europa, Germania este pionierul, dar și alte țări vor urma exemplul pe măsură ce tehnologia devine mai fiabilă și reglementările se aliniază.
Ce Înseamnă Asta pentru Șoferi?
Pentru șoferii pasionați de tehnologie și inovație, aceste sisteme aduc o serie de beneficii. Condusul devine mai relaxat, mai sigur și, în multe cazuri, mai eficient. Imaginați-vă că vă puteți verifica email-urile sau chiar urmări o prezentare scurtă în timp ce mașina se conduce singură prin traficul aglomerat de oraș. Totuși, este esențial ca șoferii să înțeleagă limitele acestor sisteme și să fie pregătiți să preia controlul atunci când este necesar.
Concluzie
BMW a făcut un pas important în revoluționarea condusului autonom prin combinarea sistemelor de Nivel 2 și Nivel 3 pe Seria 7. Cu această inovație, nu doar că îmbunătățește experiența de condus, dar stabilește și noi standarde în industrie. Rămâne de văzut cum vor răspunde competitorii și cum se va adapta legislația la aceste schimbări rapide.
Dacă ești pasionat de mașini și tehnologie, rămâi cu ochii pe BMW și pe evoluțiile din domeniul condusului autonom. Viitorul condusului arată promițător, și cine știe? Poate în curând vom avea mașini care se conduc singure la niveluri pe care nici nu ni le-am imaginat.