Domeniul auto nu va duce niciodata lipsa de inovatii si de tehnologii noi. Fie pentru siguranta, distractie, utilitate sau pur si simplu inovatie, dezvoltatorii auto lucreaza constant pentru a aduce ceva nou acestei industrii.
Multe tehnologii noi au fost dezvoltate in jurul ideii de siguranta insa unele sunt menite sa revolutioneze nu doar industria automobilistica, ci industria transporturilor in general.
In continuare vom discuta despre cinci din cele mai extraordinare tehnologii ale masinii viitorului.
- Masinile care comunica una cu alta
Marii constructori de masini cerceteaza o noua tehnologie, numita “Vehicle-to-Vehicle communication” sau V2V.
Imaginati-va doua masini care isi comunica locatia, viteza, directia de mers prin semnale wireless. Aceste doua masini transmit informatiile nu doar una catre cealalta ci si catre celelalte masini de pe strada formand astfel o retea organizata de vehicule vorbarete.
Cercetatorii au mers mai departe, analizand comunicarea V2I sau “Vehicle to Infrastructure”, o tehnologie care le permite masinilor sa comunice cu infrastructura. V2V impreuna cu V2I ar putea scadea riscul de accidente rutiere cu pana la 81%, potrivit Green Car Congress .
- Masinile care se conduc singure
Ideea unui autoturism care se conduce singur nu este noua. Exista deja masini care se parcheaza singure si numeroase filme futuriste care ne-au obisnuit cu conceptul.
In SUA, inginerii de la Google au testat modele de masini care se conduc singure pe mai bine de 320.000km de drumuri publice. Aceste masini folosesc lasere, radare, camere pentru a procesa informatii despre mediul in care se afla si a gasi rute alternative procesand semnele de circulatie chiar dinainte ca ele sa fie vizibile.
Aceasta tehnologie ar revolutiona transportul eliminand cauza a 95% din accidentele de astazi – gresala umana, conform unui articol postat de Discovery.
- Cabina cu realitate augmentata
O tehnologie disponibila chiar si in ziua de astazi, existand deja unele masini de top care au display integrat in parbriz. In timp ce tehnologia curenta permite afisarea unor informatii simple, in viitor se doreste un display imbunatatit si interactiv.
Imaginati-va o masina care identifica obiectele din mers, va arata detalii si distanta ramasa pana la ele. Ganditi-va cum ar fi sa va apropiati prea repede de o masina si masina dumneavoastra sa va atentioneze incercuind direct pe parbriz acea masina cu rosu si afisand instructiunile optime pentru manevra de ocolire.
Constructorii de masini lucreaza la dezvoltarea unei astfel de tehnologii, insa nu doar pentru soferi. In viitorul nu foarte indepartat, tehnicienii vor avea posibilitatea sa analizeze motorul printr-o pereche de ochelari speciali identificand astfel orice problema si primind instructiuni pas cu pas spre solutionarea ei. Pasagerii viitorului vor avea posibilitatea sa urmareasca obiectele din exteriorul masinii si sa afle informatii despre ele, sa faca zoom-in, si multe altele folosind un geam touch-screen.
- Airbaguri care ajuta la franare
De cand au fost descoperite, airbagurile s-au imprastiat intr-un mod eficient prin toata masina amplasandu-se astfel la genunchi, lateral, sub noi, si chiar si in centurile de siguranta.
Mercedes lucreaza la un mod de a transforma airbagurile dintr-un sistem pasiv de siguranta in unul activ. Prin proiectarea unui airbag care sa se activeze sub masina ei tintesc sa ajute la oprirea masinii inaintea unui accident. Airbagurile fac parte din sistemul activ de siguranta si se desfac in momentul in care senzorii determina un impact inevitabil. Avand o suprafata care genereaza frictiune vor dubla puterea de franare, ridicand in acelasi timp masinile de la sol cu aproximativ 8 cm contracarand miscarea de aplecare in cazul unei frane bruste.
- Caroserie cu capacitate de stocare electrica
Predictii din partea Exxon Mobil arata ca pana in anul 2040 jumatate din masinile ce vor iesi din productie vor fi hibride. Masinile hibride inca au o mare problema, bateriile sunt voluminoase si foarte grele.
In ciuda dezvoltarilor tehnologice din domeniul bateriilor, acestea sunt responsabile pentru o buna parte din greutatea masinilor hibrid. Aici intervine caroseria cu capacitate de stocare electrica. Segmentele de caroserie pe care se fac teste sunt alcatuite din fibra de polimer si rasina de carbon, fiind suficient de puternice si pliabile pentru a fi folosite la constructia de masini.
Aceste panouri ar putea captura energie din mers sau o pot inmagazina atunci cand masina este la incarcat peste noapte, transferand apoi capacitatea stocata catre vehicul la nevoie.